Arany Pálma-díjas rendező a Barátságban

Ritkán fordul meg a Barátság moziban cannes-i Arany Pálma-díjas rendező, az októberi Meg-Ki filmklubban ez is megtörtént: szerdán Buda Flóra Anna volt a vendégünk, aki a 27 című, francia-magyar koprodukcióban készült animációs filmjével érdemelte ki a rangos elismerést az idei cannes-i filmfesztiválon.

A filmklub ezen az estén XI. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon többszörösen díjazott filmeket tűzte műsorára, így a közönség Buda Flóra Anna alkotása mellett Gyimesi Anna Affrikáta című kisfilmjét és Korom Anna Nikó című rövidfilmjét láthatta.

IMG_6650

A Friss Hús elsődleges célja a legújabb magyar és külföldi rövidfilmek bemutatása és olyan szakmai fórum felépítése, ahol a visszajelzésre és párbeszédre vágyó alkotók nagyobb közönség előtt mutathatják meg filmjeiket. A fesztivál a kortárs magyar animáció egyik legnépszerűbb hazai bemutatkozó platformja is – a legjobb magyar animációs film díját a májusban, Cannes-ban nemzetközi sikert elért, Arany Pálmával díjazott 27 nyerte. A film rendezőjét, Buda Flóra Annát Gruber Nóra, az SZKKK munkatársa faggatta az animációs filmek készítésének műhelytitkairól, a filmfinanszírozás nehézségeiről és az alkotó jövőbeli terveiről.

IMG_6656

„Sokáig ritkaság volt, ha női nézőpontot láthattunk a moziban: a filmek többsége férfi rendezők által készült, sokszor férfi főszereplővel” – válaszolta az est vendége arra a felvetésre, hogy az idei Friss Húson női rendezők női történeteit díjazta a zsűri. Mint mondta, mostanra készült fel a világ arra, hogy a nők szempontjait is megvizsgálják a filmek által. „Szükség volt már arra, hogy olyan főszereplőket is lássunk, akikkel a nők is azonosulni tudnak” – mondta a rendező.

A tízperces film három évig készült, és ebből másfél év volt az előkészítés, amin egyedül dolgozott, ezt követte az a csapatmunka, amikor a filmkockák készültek. Az alkotás hagyományos animációs technikával valósult meg, így az animátoroknak egyetlen másodperchez 12 képkockát kellett megrajzolniuk, ezt követte a színezés, a hátterek elkészítése és a sound design, vagyis a hangok, zajok, zörejek felvétele.

IMG_6638

„Buda Flóra Anna alkotása káprázatos vizuális stílusával és filmes történetmesélésével olyan kortárs műalkotás, amely kézenfogja a nézőt és úgy kutatja a fiatalabb generáció fantáziáit és határait” – indokolta döntését a Friss Hús zsűrije. A témaválasztás kapcsán a rendező elárulta, hogy ritkán látja filmvásznon a lakhatási válságot, annak ellenére, hogy sokakat érintő téma; a film másik vonulata, a szexualitás pedig még mindig tabunak számít, ezért reflektált erre a két témára.

IMG_6686

A filmfinanszírozás nehézségei a Barátság mozi minden közönségtalálkozóján szóba kerülnek, most sem volt másként. Buda Flóra Anna filmterve nem kapott hazai támogatást, francia finanszírozásban készült el, és a cannes-i Arany Pálma sem nyitotta meg a hazai kapukat: következő terve, ami egy animációs sorozat, szintén francia pénzből készül majd. „Nagyon kreatívan kell hozzáállni a finanszírozáshoz és a megvalósításhoz is” – mondta a jelenleg Franciaországban élő és alkotó rendező, aki szerint a kooperációban, a szomszédos országokkal való együttműködésben van a legtöbb lehetőség a hazai filmesek számára.