A filmhang titkai

Műhelytitkokról lebbentették fel a fátylat a Saul fia különleges filmhangjának megálmodói és megvalósítói: Zányi Tamás hangmérnökkel és Melis László zeneszerzővel találkozhatott ma a Barátság mozi közönsége a Művészetek Háza kávézójában. A beszélgetést Pavlics Tamás, a CineStar online filmmagazin munkatársa vezette.

Az 5. Mozinet Filmnapok nyitónapján, az idei cannes-i filmfesztiválon négy díjjal kitüntetett alkotás vetítése előtt zsúfolásig megtelt a kávézó, hiszen továbbra is óriási az érdeklődés Nemes Jeles László első egész estés filmje iránt, amely teljesen új megvilágításba helyezi a koncentrációs táborok borzalmait. „Az alkotás a Barátság moziban már túl van az ezredik vetítésen, és továbbra is műsoron tartjuk, sőt középiskolásoknak kedvezményes vetítéseket is szervezünk” – mondta el a találkozó vendégeit és közönségét köszöntve Pisch Anikó, a mozi szervezője.

Pavlics Tamás, Zányi Tamás és Melis László

Pavlics Tamás, Zányi Tamás és Melis László


Zányi Tamás és Melis László bevezetésként először magáról a filmről beszélt: mindketten azt hangsúlyozták, hogy ez egy „emberfilm”, és az emeli ki a holokausztfilmek sorából, hogy nem a túlélőkről, hanem a halottakról szól – valószínűleg többek között ennek köszönhető az óriási szakmai és közönségsiker is. Melis László örömmel beszélt a Jeles családhoz fűződő régi kapcsolatáról, amelynek köszönhetően könnyű volt együtt dolgozni az elsőfilmes rendezővel.

Zányi Tamás elmondta, hogy Nemes Jeles László a szokásosnál jóval nagyobb hangsúlyt helyezett a film hangjára, és őt már a tervezés időszakában bevonta a munkába. A filmnek még se költségvetése, se producere nem volt, amikor a rendező elvitte őt a tervezett forgatási helyszínekre, és együtt találták ki, mi és hogyan szólaljon meg a filmben.

A Saul fia hangja


Valljuk be, sokan nem tudjuk, pontosan hogyan készül egy film hangja, így Zányi Tamás ebbe is beavatta a jelenlévőket – sőt, azt is elárulta, hogy a közönségtalálkozókon erről csak beszélni szokott, de fehérváriként úgy érezte, hogy a fehérvári közönségnek ennél többet kell nyújtania, így vetítéssel is illusztrálta ennek felépítését. Mint mondta, forgatás után csak egy hangsáv, a helyszínen felvett úgynevezett vezérhang áll rendelkezésre, ezt követően készülnek el a dialógusok, a zörejek, a zenék és minden egyéb, amiből egy film hangja összeáll. A Saul fiának több mint négyhónapnyi munkával végül 250 hangsávja lett, és volt olyan nap, amikor ezer hangvágást végeztek.

Melis László a Saul fia speciális zenéjének megszületéséről mesélt

Melis László a Saul fia speciális zenéjének megszületéséről mesélt


A filmzenék kapcsán mindkét alkotó arról beszélt, hogy Hollywoodban igyekeznek kielégíteni a nézők komfortigényét, így az ottani filmzenék taktusról taktusra követik a film dramaturgiáját, hogy a néző pontosan tudja, mikor mit kell éreznie. A Saul fiában nincs ilyen filmzene: a film különlegessége, hogy igazából nem is zeneként szólal meg benne a zene, hanem szorosan integrálódik a zörejekbe és egyéb hanghatásokba. Melis László is nagyon korán bekapcsolódott a munkába, és már a zörejek felvétele után dolgozni kezdett az oda illő zenei kompozíciókon.

Zányi Tamás a díjak szerepéről és súlyáról is beszélt

Zányi Tamás a díjak szerepéről és súlyáról is beszélt


A találkozón természetesen szóba kerültek a film díjai is, amelyeket lassan már meg sem lehet számolni – ezek között az eddigi legnagyobbak természetesen a cannes-i díjak. Az idei versenyben a film a Nemzetközi Filmkritikusok Díja (FIPRESCI-díj) és a Francois Chalais-díj mellett a filmfesztivál második legfontosabb díját, a Zsűri Nagydíját nyerte el, Zányi Tamás hangmérnöknek pedig a Vulcain elnevezésű technikai díjat ítélték oda. A film azóta is folyamatosan tarol a nemzetközi fesztiválokon, Magyarország pedig ezt az alkotást nevezte a jövő évi Oscarra, a „legjobb idegennyelvű film” kategóriában. Zányi Tamás felidézte, hogy a neki ítélt díjról már itthon értesült („éppen esti fogmosáshoz készültem, amikor megszólalt a telefon” – mesélte nevetve), hiszen csak három napig voltak Cannesben, ezt a technikai díjat pedig több mint tíz éve önállósították, és kivették a vasárnap esti díjátadó ceremónia programjából. A díj átvételéről viszont nem maradt le: október végén adják át neki Párizsban, a díjat odaítélő szakmai szervezet, a Commission Supérieure Technique de l’Image et du Son saját rendezvényén.