Megérintette a fiatalokat A néma forradalom

Az 1956-os forradalom és szabadságharc évfordulója tiszteletére október 15–25. között kedvezményes vetítéseket szervezett a Barátság mozi a fehérvári diákcsoportoknak: az általános iskolák 8. osztályosai és a középiskolások A néma forradalom című német filmdrámát tekinthették meg. A lehetőséget nyolc iskola 22 osztálya használta ki, több mint félezer diák látta a megtörtént eseményeket feldolgozó alkotást.

A néma forradalom című film egy kelet-német középiskola érettségi előtt álló osztályáról szól. A diákok 1956 októberében illegális rádióadásokból igyekeznek tájékozódni a magyarországi történésekről, és a szovjet intervenció hallatán úgy döntenek, egy perces csönddel adóznak a mártírok emlékének – az ezt követő események egész későbbi életüket meghatározzák.  A film mind újszerű megközelítésmódja, mind a benne szereplők kora miatt vonzó a középiskolások számára, ezért is kínálta fel a Barátság mozi fehérvári iskolák számára a kedvezményes vetítéseket.

nemaforr1_660

Október 15–25. között nyolc iskolából 22 osztály, félezernél is több, 527 diák tekintette meg a filmet a moziban. A legtöbben a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskolából érkeztek: a 10., 11. és 12. évfolyamból összesen nyolc osztály nézte meg az alkotást.  Hat osztály érkezett a Jáky József Szakgimnázium és Szakközépiskolából, kettő-kettő a Deák Ferenc Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnázium és Szakközépiskolából, illetve az Aranykéz Szakgimnázium és Szakközépiskolából, egy a Kodolányi János Gimnáziumból, valamint egy-egy nyolcadik osztály a Felsővárosi, a Szent Imre és a Hétvezér téri Általános Iskolából.

Kíváncsiak voltunk, hogy tetszett a film a diákoknak, megkerestünk tehát néhány őket kísérő pedagógust, mondják el, mi volt diákjaik véleménye a filmről. Szűcsné Senkár Szilvia, a Teleki 10.c osztályának osztályfőnöke elmondta: osztályának nagyon tetszett a film, főleg azért, mert a fiataloké volt a főszerep, így még közelebb kerülhettek a témához. A mű meglepő fordulatokkal szolgált, az is tetszett nekik, hogy igaz történetet dolgozott fel. A gyerekek párhuzamot vontak a film és ma is aktuális kérdések között. Érdekesnek találták az osztályközösség kérdését is, ami szintén központi téma volt, megbeszélték, melyek azok az értékek, amelyek saját osztályközösségükbe is átemelendők, illetve mi az, ami kerülendő.

nemaforr2_660

A Teleki 11.b osztályát Mányok Rita tanárnő kísérte el a vetítésre. Az ő tanítványai is élvezték a filmet, az osztály a témában eddig látott művek közül a legjobbnak ítélte a német alkotást – az ő diákjait is megfogta a tény, hogy hozzájuk hasonló korú fiatalok konfliktusait, érzéseit mutatta be. Többen szívesen megnéznék eredeti nyelven is a filmet – írta levelében.

Hercz Csilla tanárnő a Deák szakgimnázium egy már érettségizett osztályával járt a vetítésen. Már előzetesen is beszélgettek a témáról – írta levelében, amelyben kiemelte, az ő diákjai számára is meghatározó volt, hogy A néma forradalom fiatalokról szól. Fontosnak tartották azt is, hogy a film megmutatta: egy jelentéktelennek tűnő dolog is bírhat nagy jelentőséggel, a környezet határozza meg, dönti el, hogy mi mekkora súlyú. „Nemcsak a politikai elit figyelt fel a fiatalokra, hanem ki-ki saját családjában is bonyodalmakat okozott. A filmben szereplő karaktereket próbáltuk saját szemszögükből nézve is megítélni. Változott is az osztály véleménye némely esetben. Örömmel töltötte el diákjaimat, hogy német fiatalok is a magyarok mellé álltak. Nem is gondolták volna, hogy Németországban is ilyen hatást váltottak ki az itthoni események. Szomorúan szűrték le azonban azt a tapasztalatot, hogy a magyaroknak ebből semmi hasznuk nem származott, nem volt folytatása tiltakozásnak és a világ sem állt ki mellettünk” – írta Hercz Csilla, hozzátéve: néhány jelenetet meg is könnyeztek a diákjai. A tanárnő saját véleményét is megosztotta velünk: számára film első percétől kezdve a végéig az elnyomásról, a hallgatásról és elhallgatásról szólt, arról, hogy milyen nyomasztó volt a légkör ebben a korszakban. A csend is „beszélt” a filmben, amelyben a zene zseniálisan aláfesti, követi, megmutatja, kiegészíti és befolyásolja a mondanivalót. A következő héten a családjával újra megnézte a filmet – és másoknak is ajánlotta.

Hajnal Csilla

nemaforr4_660